mal karma

Deixar de fer el mal

Keizan diu: “Deixar de fer el mal és l’arrel de la pràctica, feu-ne la vostra llar”. Deixar de fer el mal vol dir deixar de crear mal karma, deixar de causar sofriment als altres éssers i a nosaltres mateixos. Tots sabem el que ens fa mal a nosaltres, i podem saber, per tant, què fa mal als altres. Deixar d’ofendre, deixar d’assetjar, de menystenir, de criticar, de desqualificar, d’ignorar, d’abusar, d’intoxicar, d’imposar, de riure’s dels altres. Actuar sense violència. Viure pacíficament i en harmonia amb totes les existències.

El jove Jayata i el mal karma

Un venerable mestre va fer un viatge a l’Índia central, on va trobar l’estudiant Jayata, que li va dir: “Els meus pares, tot i que segueixen la Via del Buda, han estat molt malalts, i les coses no els van bé. Els nostres veïns, tot i que fan ofrenes amb sacrificis d’animals, gaudeixen, en canvi, de bona salut, i sembla que tot els va bé. Com pot ser que ells siguin feliços, i que nosaltres siguem tan desafortunats?”

Els tres temps del karma

El mestre va dir: “Per què dubtes? Els resultats de les nostres bones i males accions tenen efecte en els tres períodes. Però la gent només veu que la gent pacífica mor jove, i que els violents viuen molt de temps, o que els que no tenen escrúpols prosperen, i que els justos fracassen. En veure-ho així, neguen la llei de causa i efecte, i diuen que les nostres bones i males accions no tenen conseqüències. Aquestes persones no saben que les ombres i els ecos que segueixen les nostres accions, no estan separades de les nostres accions, ni per la distància d’un simple cabell. El resultat de les nostres accions no desapareix ni en cent, ni en mil, ni en deu mil anys.”

No imiteu el mal karma

En escoltar aquestes paraules, Jayata es va alliberar del seu dubte. Així és com s’ha d’estudiar el Dharma. No imiteu les persones que ignoren la llei de causa i efecte, no seguiu els que no clarifiquen els resultats de les seves accions, els que ignoren la relació entre el passat, el present i el futur, i que no distingeixen entre les bones i les males accions. El karma es crea i continua, tan el bon karma com el mal karma. El primer és els resultats kàrmics en aquest temps de vida.

Sostenir la pràctica

És possible alliberar-se del mal karma? Keizan diu “Sense cap discriminació. Ajudeu tots els éssers, com a vosaltres mateixos, a fer realitat el Despertar.” I és justament a partir de la pràctica del Zen que podem fer realitat aquesta ensenyança, a la vegada que seguim immersos en una vida quotidiana plena d’obligacions i compromisos. Asseure’s en zazen per veure directament l’arrel d’aquest karma, asseure’s en zazen per transformar les nostres pulsions en llum per als altres. Veure com el karma es manifesta en qualsevol acció, en qualsevol pensament, tenir cura de no fer mal els altres éssers, de no crear-los més sofriment. I a la vegada, ajudar-los a alliberar-se del seu sofriment, en sostenir les condicions que ho fan possible.

Nansen

Amb alguns fragments del llibre: Zen Mediterrani, el despertar universal, 2022, Viena edicions, Barcelona