Les estructures de la consciència (II)

En l’article anterior sobre la il·luminació universal parlàvem de la teoria de les estructures de la consciència de Jean Gebser, que ha ampliat Ken Wilber. Una teoria que parla de l’evolució de patrons de consciència, o estructures, al llarg de la història de la humanitat, i que es corresponen també al desenvolupament espiritual d’un individu.…

Details

Il·luminació universal (I)

En moltes tradicions espirituals s’empra la paraula il·luminació per designar l’assoliment de la via espiritual. L’asceta, el sant, l’arhat transcendeix la consciència de l’ego i habita sense esforç més enllà de la consciència personal, en la consciència no dual, que s’entén com el contacte amb la divinitat, amb la naturalesa original. Cada religió o tradició…

Details

La ment mítica

Després de la por i l’angoixa del confinament a les nostres llars, entrem ara en una nova etapa. I malgrat que anem recuperant certa normalitat en la llibertat de desplaçament, es manté encara oberta una gran incertesa en el futur immediat, per la possibilitat de rebrots i d’un retrocés. Aquesta incertesa es tradueix en un…

Details

La foguera del samsara

En aquest final de juny sortim d’un període de crisi sanitària de què ja en coneixem tots l’abast. Igual que la foguera de Sant Joan, aquest temps ha cremat moltes coses a què estàvem habituats, i ens empeny irremeiablement cap a un nou cicle. Si en volem treure la part positiva, el confinament ens ha…

Details

La fletxa i la llança xoquen en el cel

Seure en zazen és tocar directament la ment de Buda. Buda va despertar mentre feia zazen sota l’arbre de la Bodhi. Va transmetre a Mahakashyapa la pràctica d’aquest despertar. I, més tard, aquesta transmissió ha passat de mestre a deixeble, pel fet de seure junts en zazen. Un deixeble que fa zazen té la possibilitat…

Details