El mestre Dogen explica com generar l’esperit del despertar, el que en japonès se’n diu bodaishin, i en sànscrit boddhicitta. Ell, amb més precisió, en diu l’esperit de despertar els altres abans que un mateix, per denotar un esperit de despertar desprovist de l’aferrament al jo.
Segons Dogen, una de les maneres de generar la ment del despertar, és veure la impermanència de totes les coses, i cita Nagarjuna, que diu: “La ment que contempla el món incert de la vida i la mort, és la ment del despertar”. I relaciona això amb veure el que ell anomena la magnitud del moment present. Diu: “La magnitud del moment present només pot ser coneguda per la ment desperta.”
La magnitud del moment present
Segons el Buda, “hi ha seixanta-cinc instants en un petar de dits, en què els cinc agregats de l’existència neixen i moren.” Això vol dir que en un petar de dits, el jo desapareix i apareix, mor i neix, moltíssimes vegades. I molta gent no és conscient d’això. Molta gent sap que els moments són incomptables com les arenes del Ganges. Però no son conscients que hi ha bilions de moments en un dia i una nit, en què el seu jo mor i neix. Com que no son conscients d’això, no els sorgeix l’aspiració al despertar. Els que no creuen en el Dharma de Buda, no creuen en el naixement i la mort a cada moment. D’altra banda, els que clarifiquen l’ull de la joiosa revelació del Dharma, la ment subtil del nirvana, creuen en aquest principi de néixer i morir, moment a moment. No podreu entendre l’ensenyament de Buda completament, si no sou capaços d’entendre la magnitud de temps d’un moment. La vida d’un ésser sensible canvia ràpidament, del naixement a la mort, sense parar.
Com de ràpid canvia la vida d’un ésser
“Un monjo va preguntar al Buda: -Com de ràpid canvia la vida d’un ésser sensible des del naixement fins a la mort?
“El Buda li respongué: -Ho puc explicar, però no ho entendries.
“El monjo digué: -M’ho pots mostrar amb una analogia?
“El Buda digué: -Deixa’m que t’ho expliqui. És com quatre excel·lents arquers que prenen els seus arcs i fletxes, i que es posen junts, esquena contra esquena. I quan son a punt de disparar, un corredor molt ràpid els diu: ‘dispareu les vostres fletxes tots a la vegada. Les agafaré totes al vol, sense que en caigui cap a terra’. Què penses d’aquest home? Creus que és ràpid?
“El monjo digué: -Sí, honorat pel món, és molt ràpid.
“El Buda digué: -Aquest home no és tan ràpid com un dimoni que corre per damunt la terra, i aquest no és més ràpid que un dimoni que vola. Aquest dimoni que vola no és tan ràpid com els deves. Aquests deves no son tan ràpids com el Sol i la lluna. El Sol i la lluna no son tan ràpids com els deves que empenyen el carro del Sol i la lluna. Aquests deves volen molt de pressa, però els canvis d’una vida, des del naixement fins a la mort, son més ràpids que aquests deves. Flueixen moment a moment, sense parar.
“Així és com canvia la nostra vida, moment a moment, fluint del naixement a la mort. No ho hauríeu d’oblidar ni per un instant. Si feu sorgir l’esperit de despertar els altres primer, durant aquest ràpid canvi del naixement a la mort, immediatament es farà realitat una vida sense temps.”
Despertar aquí i ara
Comprendre la magnitud del moment present, és adonar-se de les moltes ilusions i aferraments que sorgeixen a cada instant, i de quantes vegades podem despertar a cada instant. La ment desperta veu una existència sencera en aquest instant present. La meditació zazen ens dona aquesta capacitat de veure, de manera cada vegada més fina, tots els fenòmens que apareixen en la nostra ment, és la manera natural de contemplar la magnitud del moment present i despertar aquí i ara.
Fragments del meu llibre: Lluís Nansen, “Zen Mediterrani, el despertar universal”, Viena edicions, Barcelona, 2022