El mestre Nyojo va dir:
“El rostre original està més enllà del naixement i la mort. 
La primavera entra en una pintura de flors de prunera”
I el mestre Dogen afegeix:
Quan vulgueu pintar la primavera, no pinteu pruneres, pinteu directament la primavera. Pintar pruneres és pintar pruneres. No és encara pintar la primavera.  La primavera és primavera quan entra directament en la pintura. Deixeu que les flors de prunera comencin la primavera. Deixeu que la primavera entri en la pintura. Així és com el mestre Nyojo clarificava l’ull del vertader Dharma transmès pels budes, així obria l’ull de buda en la flor de prunera.
Nyojo compara el misteri de la vida amb el misteri de l’art. El rostre original, la naturalesa original, entra en la vida dels éssers, igual que la primavera entra en una pintura de flors de prunera. Dogen esprem aquesta comparació per parlar-nos de l’art més enllà de les formes, i més enllà de l’ego. Si vols despertar a la realitat de buda, aparta’t, i permet que emergeixi la naturalesa original. Si vols plasmar la primavera en la teva obra, aparta’t, i deixa que la primavera entri en la teva obra.
Amb aquestes paraules iniciarem el debat Zen i Art amb els artistes aquest proper diumenge. Pintura zen. Música zen.
Lluís Nansen Salas
(foto: Jordi Nebot)