La guineu a les històries zen
Per contextualitzar el koan de la guineu cal escoltar aquesta història. Una vegada que un mestre zen passejava pel bosc, es va trobar amb una guineu salvatge. La guineu li va pregar que l’acceptés a la seva comunitat per fer-se monja, i estudiar el Dharma. El mestre li va dir: “Però tu ets una guineu, és que tens alguna capacitat espiritual?” I la guineu va respondre: “Sí, quan tinc gana, menjo; i quan tinc son, dormo”. El mestre zen va assentir: “Seràs una bona monja, segueix-me i uneix-te a la comunitat”.
En arribar al monestir, i donar les instruccions per tal que acollissin la guineu, una monja va preguntar: “És apropiat donar refugi a una guineu salvatge?”. Aquesta pregunta planteja un dilema moral i pràctic, ja que en la tradició budista, els monjos solen seguir preceptes que inclouen la prohibició de matar éssers vius, però donar refugi a una guineu salvatge podria posar en perill altres monjos, i el propi monestir. Això va desencadenar una gran discussió entre els monjos: uns defensaven la guineu per compassió, i els altres prioritzaven la salut dels monjos.
Quan aquesta discussió va arribar a oïdes de Baizhang, aquest va dir: “El monestir de Baizhang és un refugi per a tots, tant per als éssers humans, com per a les guineus salvatges”. Amb aquesta resposta, Baizhang va assenyalar una comprensió més profunda de la situació, en suggerir que tots els éssers, incloent-hi aquells que semblen problemàtics, son benvinguts en el camí espiritual, i poden trobar refugi en la pràctica Zen.
Koan Guineu
Hi ha moltes històries zen en què apareixen guineus salvatges, i potser la més estudiada és la que parla d’un mestre a qui un deixeble va preguntar: “Una persona il:luminada, cau en el karma?” I arran de la seva resposta, es va convertir en una guineu salvatge durant 500 anys. Aquesta història planteja una paradoxa que s’utilitza en la pràctica Zen per desafiar la ment lògica, i portar els practicants a una comprensió més profunda de la il·luminació i el karma.
La il·luminació s’associa generalment amb la idea d’assolir un estat de saviesa i comprensió, més enllà del sofriment i el karma, que és la llei de causa i efecte, que regeix les nostres accions i llurs conseqüències. No obstant això, el koan suggereix que fins i tot una persona il·luminada pot experimentar les conseqüències del karma. Aquest koan fa que ens adonem que la il·luminació no implica l’eliminació del karma, sinó una comprensió profunda i una relació diferent amb ell. Una persona il·luminada no està exempta de les circumstàncies de la vida, però la seva resposta a aquestes circumstàncies és diferent. En lloc de quedar atrapada en reaccions emocionals i patrons habituals, una persona il·luminada respon amb saviesa, compassió i desvinculació.
En resum, el koan “Una persona il·luminada cau en el karma?” ens convida a reflexionar sobre la relació entre la il·luminació i el karma. La il·luminació no significa estar exempts de les experiències kàrmiques, sinó experimentar-les de manera diferent, amb comprensió i equanimitat. Aquest koan destaca la importància de viure en el món de manera plena i conscient, fins i tot després d’assolir la Via.
Taller meditació
Dissabte 16 de novembre de 2024 a les 17:00, presencial i online. El taller té una durada de dues hores, durant les quals el mestre zen Lluis Nansen Salas ens guiarà en una meditació per endinsar-nos en el koan de la guineu. Lloc: Gran Via de les Corts Catalanes, 665, Barcelona
Aquest taller forma part del curs de meditacions koan. Per a més informació sobre calendari i preus, podeu ompliu el formulari d’aquesta pàgina: Meditacions budistes